Ik heb de laatste paar dagen even wat rondgespeeld met de multiplayer-functie van FSX en ben aangenaam verrast.
Ik heb zelf de Deluxe-versie, en heb dus ook de mogelijkheid om als tower controller te spelen. Het ATC gedeelte ziet er overzichtelijk uit en is goed te vergelijken met ATC Radar Screen voor FS2004 multiplayer sessies. Erg goed bruikbaar voor kleinere sessies, ik heb het nog niet uit kunnen proberen voor de wat grotere vluchten (dus met bv. handoffs en zo)
Latency van de vliegtuigen viel me behoorlijk mee. Hier had FS2004 nog wat problemen mee (vooral als je formatie vloog wilde je kist nogal eens verspringen) maar je kan merken dat ze een en ander aan de multiplayer verbeterd hebben omdat de vliegbewegingen nu erg vlot verlopen.
Leuke feature is de Voice-over-IP functie en de combinatie met de COM radio TX/RX frequenties. Nu kun je echt iemand de instructie geven om op een bepaalde frequentie een controller te contacten, en kan iedereen ook een gesproken ATIS horen op de goeie frequentie (dit kunnen IVAO en VATSIM naar mijn weten nog niet). Als je op de foute frequentie zit krijg je geen contact
Al met al is de FSX multiplayer functie vooral op een LAN en een kleinere online-sessie erg goed bruikbaar. Ik heb een en ander nog niet uitgebreid getest op een grote online-sessie, maar er zijn een aardig aantal sessies op FS te vinden waar ook een paar goeie pro-sessies tussen zitten.