Afgelopen maandag en dinsdag (19 en 20 mei 2008) weer eens met member reverse_thrust wezen vliegen.
We hadden de volgende vluchten gepland staan:
Aer Arann / RE 3912 / Amsterdam 11.45 – Waterford 12.15 / BAe 146-200
Aer Arann / RE 3912 / Waterford 12.45 – Galway 13.15 / BAe 146-200
Aer Arann / RE 236 / Galway 17.15 – Dublin 18.00 / ATR-72
- overnachting in Dublin –
Aer Lingus / EI 124 / Dublin 09.00 – Shannon 09.45 / Airbus A330
Ryanair / FR 1182 / Shannon 13.05 – London Gatwick 14.30 / Boeing 737-800
easyJet / EZY 5109 / London Gatwick 18.10 – Amsterdam 20.25 / Airbus A319-100
Maandagochtend rond tien uur vertrokken we bij mijn huis richting Schiphol om daar een klein half uurtje later aan te komen. Ik had ons zondagavond op m’n werk al ingecheckt dus dat hoefden we in ieder geval niet meer te doen. 2 D, E en F en 3 D, E en F had ik voor ons gereserveerd. Na een korte stop bij de winkels om batterijen te kopen gingen we rond elf uur richting de H pier waar onze kist zou vertrekken vanaf H2. Daar aangekomen kwam het toestel, een BAe 146-200 met de registratie G-TBIC, er zojuist aangereden.
De G-TBIC is van het Engelse Flightline en is verhuurd aan het Ierse Nex Aviation, welke op hun beurt weer de vluchten uitvoeren voor Aer Arann. Nadat het vliegtuig was getankt en alle 42 passagiers aanboord waren konden we vijf minuten voor schema achteruit. Na het opstarten van de vier motoren reden we naar baan 36C, alias de Zwanenburgbaan, waar we om tien voor twaalf opstegen.
Uiteraard is er ook weer gefilmd onderweg, dus ziehier het eerste filmpje, de take-off van de 36C:
http://youtube.com/watch?v=VHaidEqb8no
De vlucht naar Waterford zou zo’n 1 uur en 25 minuten gaan duren. Onderweg nog wat te drinken gekocht en na iets meer dan een uur werd de daling ingezet. Rond tien over een twaalf lokale tijd landden we op baan 21 van Waterford Airport. Aangezien de baan van Waterford slechts 4700ft is moesten we aardig in ankers. Gelijk werd het toestel omgedraaid en reden we vlot naar de parkingstand, vlak voor de terminal.
De landing is ook weer gefilmd, zie hieronder:
http://youtube.com/watch?v=kfWo9P5mEB4
Van de 42 passagiers verlieten zo’n 15 passagiers het toestel in Waterford. Na iets meer dan 20 minuten waren we weer gereed voor vertrek en werden de motoren weer gestart. Er moest nog even gewacht worden op binnenkomende Mooney en daarna begon het backtracken richting baan 21. Eenmaal omgedraaid en ready for take-off werd er eerst vol vermogen gegeven en daarna pas de rem losgelaten om echt als een gek snelheid op te bouwen. We klommen vrij snel naar 12000ft voor de vlucht van 25 minuutjes naar Galway.
De take-off op film:
http://youtube.com/watch?v=WcDE1MZ7zho
Na een kwartier werd de daling ingezet en over de mooie groene landschappen van Ierland naderden we Galway. Zo’n 10 minuten voor schema landden we op baan 26 van Galway Carnmore Airport. De baan van Galway is nog korter dan die van Waterford, namelijk 4000ft, dus dat betekende nóg harder in de remmen. Vervolgens reden we het platform op en werd er geparkeerd voor het terminal gebouw.
De landing op Galway op film:
http://youtube.com/watch?v=R-vOMgoIlRw
Het vliegveld van Galway stelt niet veel voor. Aer Arann is dan ook de enige luchtvaartmaatschappij die er heen vliegt. Er is 1 bagageband, in de centrale hal zijn 4 check-in balies en nog een paar autoverhuurbalies en dan is er nog een vertreklounge, meer is het niet. We hadden besloten om maar even de stad in te gaan. Om kwart voor twee hadden we de bus naar het centrum van Galway. Daar aangekomen kwamen we erachter dat dat meteen de laatste bus van die dag was dus terug moesten we per taxi. Het centrum van Galway is best mooi. Er is een centraal plein met een park en daar komen alle grote straten op uit. Na een poosje rondgeslenterd te hebben gingen we rond kwart over drie maar eens een taxi zoeken. Die was snel gevonden en al gauw zaten we in de taxi terug naar het vliegveld. Het was een ritje van zo’n 15 a 20 minuten en de prijs was 15 euro.
Terug op het vliegveld konden we inchecken. Dit keer 2A en 3A voor de korte vlucht naar Dublin. Omdat het buiten hard was gaan regenen zijn we maar binnen in de vertreklounge gaan zitten. De vertreklounge bestaat uit een bar en verderop een winkeltje. Voordeel was dat je wel leuk uitzicht had over de baan en het platform. Behalve een helikopter die rondjes aan het vliegen was gebeurde er niet veel. Even na vier uur kwam ons toestel aan uit Newcastle. Dit keer een ATR72-500 met de registratie EI-REM, Aer Arann’s op een na nieuwste aanwinst in de vloot.
Even voor vijf uur werd er omgeroepen dat onze vlucht gereed was om in te stappen en in de regen liepen we naar het toestel. De vlucht was vrij leeg, slechts voor 1/3 gevuld dus het instappen van alle passagiers was zo gebeurt. Vijf minuten voor schema werden de motoren gestart en reden we naar baan 8 voor take-off.
Jammer dat het regende maar ondanks dat is het filmpje van de take-off toch best aardig geworden:
http://youtube.com/watch?v=YRKLmcJZwWQ
De vlucht naar Dublin bedroeg ongeveer 40 minuten. Het weer in Dublin was aanzienlijk beter dan in Galway, afgezien van de lage temperatuur. Rond tien voor zes landden we op baan 10 in Dublin.
En de landing per ATR72-500 in Dublin:
http://uk.youtube.com/watch?v=HnoZ10IFxZ0
In de aankomsthal naar het hotel gebeld en daarna buiten gewacht totdat de shuttle bus van het hotel kwam. Na een kort ritje van een minuutje of vijf kwamen we om zeven uur aan bij het hotel, het Premier Inn Dublin Airport hotel.
Na te hebben ingecheckt kregen we een kamer op de tweede verdieping. Kamer was keurig en modern ingericht met 2 tweepersoonsbedden, airco, televisie en een zeer nette badkamer. Na wat rondhangen, wat te hebben gegeten in het restaurant en nog wat televisie kijken gingen we rond 1 uur maar eens slapen.
Om half zes ging de telefoon, de wake-up call van de receptie. Vervolgens douchen, aankleden en een kopje koffie checkten we om kwart over zes uit bij de receptie en zaten we om half zeven in de shuttle bus naar het hotel. Waarom zo vroeg? Nou, aangezien het hele hotel volgeboekt was was dit op aanraden van de receptie. De shuttle bus van zes uur was inderdaad helemaal vol maar wij zaten als enige in de bus van half zeven.
Op de luchthaven ingecheckt via een self-service automaat. Helaas waren er alleen nog stoelen beschikbaar pal boven de vleugel, maar goed, je kan niet alles hebben. De keus viel op 24K en 25K en omdat we onszelf hadden ingecheckt konden we via een speciale doorgang bij de security zonder te wachten.
Dublin Airport is de laatste jaren aanzienlijk groter geworden. Een hele nieuwe D pier is gebouwd, waar hoofdzakelijk Aer Lingus en Ryanair gebruik van maken. Zoals gewoonlijk even rondwandelen en wat eten en drinken.
Om kwart over acht gingen we maar eens richting gate B24 waar ons toestel uit Chicago al was gearriveerd. De nieuwste Airbus A330-300 van Aer Lingus met de registratie EI-DUZ. Vlucht EI 124 begint in Chicago en vliegt via Dublin naar Shannon. De passagiers van Chicago naar Shannon blijven in Dublin aanboord tijdens de stop van 45 minuten. Om half negen konden we instappen en tien voor op schema werden we achteruit geduwd. Na het opstarten reden we naar baan 10. Het wachten was nog even op een binnenkomende Aer Lingus A321 en daarna gingen we take-off.
En uiteraard staat deze take-off ook weer op film:
http://youtube.com/watch?v=MIIiIop8WUM
Het toestel was vrij leeg, een bezetting van zo’n 40%. Een hoop mensen uit Chicago waren al in Dublin uitgestapt en de passagiers van Dublin naar Shannon die erbij waren gekomen was niet echt de moeite, misschien een man of 50.
Het weer in Shannon was op de harde wind na niet onaardig. Om 09.45 maakte we een ‘bumpy’ approach en landing op baan 06 en een paar minuten later waren we geparkeerd op gate 6 van Shannon Airport.
De landing in Shannon is ook weer op film vastgelegd:
http://youtube.com/watch?v=tu_r03dlKQQ
Na aankomst nog een tijdje buiten gelopen maar door de harde wind hielden we dat ook snel voorgezien. Wat vliegbewegingen betreft is Shannon vrij rustig. Er komen echter wel veel verschillende kisten. De grootste gebruikers zijn Aer Lingus en Ryanair. Verder vliegen ook Cityjet, Continental Airlines, Delta Air Lines en US Airways naar Shannon. Daarnaast is het een populair veld voor fuel stops. Toen wij aankwamen waren er een Boeing 757 van Delta, een DC-10 van Omni Air en een Boeing 747-200 van Evergreen International present. Opvallend was dat de Evergreen 747 aan de gate geparkeerd stond terwijl het een vrachtvlucht was, schijnt wel vaker voor te komen in Shannon. De DC-10 van Omni was een militaire vlucht en was op doorreis. Nadat deze was vertrokken kwam er een andere Omni DC-10 voor in de plaats. In vertreklounge waren het merendeel van de passagiers die je zag lopen militairen. Tijdens de fuel stop gaan ze van boord om wat te eten of te drinken of om wat rommel te kopen in de tax-free winkels.
Even na half één begon het instappen voor onze vlucht naar Gatwick. Het toestel was al eerder aangekomen uit Wroclaw dus we konden direct aan boord. Ditmaal de EI-DLE, een Boeing 737-800 van Ryanair. De vlucht was nagenoeg helemaal vol. Een paar minuten voor op schema gingen we achteruit en reden we naar baan 06.
De camera draaide weer netjes mee, de take-off:
http://youtube.com/watch?v=54FsKaJ3WlE
Na de take-off klommen we naar 33000ft. De vliegtijd zou ongeveer 75 minuten bedragen, en dat klopte wel aardig want om tien over twee landden we op baan 05R van London Gatwick. Tijdens de approach kwamen we nog langs Dunsfold, beter bekend als het vliegveld waar TopGear wordt opgenomen.
Twintig minuten voor schema geland en dat maakt Ryanair graag even duidelijk, zie hier in het filmpje van de landing:
http://youtube.com/watch?v=_qSWJnYjUps
Op Gatwick maar even wat rondgelopen en nog een tijdje in een cafeetje gezeten waar we uitzicht hadden over een deel van het platform en de start – en landingsbaan.
Om half zes begon het instappen voor onze vlucht naar Amsterdam. De easyJet Airbus A319-100 met de registratie G-EJAR stond er al en we konden dan ook snel aanboord. De bezetting viel mee, ongeveer voor iets minder dan 2/3 gevuld. Tien minuten voor schema gingen we achteruit en werden de motoren gestart. Daarna reden we naar baan 05R waar we even later take-off gingen.
Ook de laatste take-off is weer gefilmd:
http://youtube.com/watch?v=6I7WvdnEUcI
De vliegttijd naar Amsterdam was ongeveer 50 minuten op 23000ft. Onderweg nog een panini broodje met pepperoni gekocht en al snel werd de daling ingezet. Bij Noordwijk kwamen we Nederland binnen en vervolgens via Abbenes, Nieuw Vennep en Hoofddorp naar de 06, waar we bijna 25 minuten te vroeg zijn geland.
En ook de laatste landing op film:
http://youtube.com/watch?v=e0l2om2rHP0
Na de landing nog een kort ritje naar H2 en daarmee kwam deze trip tot een einde.
Thank you for viewing. :giveup