Het is weer tijd voor een tripreport. Afgelopen maandag, 20 april 2009, had ik met member Kristiaan-D het volgende schema gepland:
bmiBaby / WW3112 Amsterdam 09.45 – Manchester 10.20 / Boeing 737-300
Saudi Arabian Airlines / SV124 Manchester 13.30 – Geneva 16.25 / Boeing 777-200
easyJet Switzerland / EZS1357 Geneva 18.55 – 20.25 / Airbus A319-100
De eerste vlucht van de dag was naar Manchester. Deze route is kort geleden gestart door bmiBaby en je kan nu weer betaalbaar naar Manchester vliegen. Na het vertrek van Jet2.com op de route had KLM weer het monopoly.
Even na negen uur kwam onze kist binnen op gate H6, de G-TOYG, een Boeing 737-300. Een kwartiertje later konden we instappen en liepen we via de achtertrap naar onze stoelen, 19F en 20F. Ondanks het feit dat er maar 44 passagiers op de vlucht zaten wist de afhandeling er toch een potje van te maken wat als resultaat had dat we 10 minuten te laat vertrokken.
Na het opstarten reden we naar de Polderbaan alwaar de take-off uiteraard gefilmd is.
Filmpje
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=btSnavFiqe4[/youtube]
De vlieghoogte was vandaag 36000ft en de vliegtijd ongeveer een uur. De route liep via Kent, London en vervolgens zo naar boven richting Manchester. Na bijna 40 minuten vliegen werd de daling ingezet en om 10.05 landden we op baan 23R in Manchester. Na een paar minuten parkeerden we op stand 51 van Terminal 3.
Filmpje
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Pk41PMEOrWE[/youtube]
Na een kort bezoekje aan de cockpit liepen we naar de uitgang om alvast naar Terminal 2 te lopen om in te checken. Terminal 1 en 3 zitten aan elkaar vast en Terminal 2 bereik je te voet via een lange luchtbrug. De check-in was al open en een aardig meisje checkte ons in op 36A en 37A. We vielen gelijk al op als de enige westerlingen en dan ook nog zonder bagage.
Vervolgens gingen we terug naar Terminal 1 waar je een parkeergarage hebt waar je op het dak mooi zicht hebt over een groot deel van het vliegveld.
Om twaalf uur gingen we weer terug naar Terminal 2 om nog wat rond te hangen achter de douane, maar daar viel niet zo veel te beleven. We gingen maar richting ons toestel, de HZ-AKC, een Boeing 777-200ER van Saudi Arabian Airlines, welke van gate 204 zou vertrekken.
Rond één uur werd er omgeroepen dat het instappen ging beginnen voor First Class en Business Class passagiers. We liepen naar de gate en werden aangesproken door een vriendelijke meneer van de afhandeling. Hij vroeg of we op deze vlucht zaten en wat onze namen waren. In zijn hand had hij 2 nieuwe instapkaarten en we kregen de mededeling dat we Business Class vlogen vandaag! Onze instapkaarten werden gecheckt en vervolgens namen we plaats op 17A en 17C in de Business Class. We kregen een heet handdoekje gevolgd door thee met dadels. Aangezien we nu maar een raamplaats hadden in plaats van twee vroeg ik de purser of ik een andere stoel mocht kiezen. Dit was geen enkel probleem en zodra de deur dicht was ben ik verhuisd naar 17K. Het was lekker rustig met slechts 8 passagiers in de Business Class, inclusief wij zelf. De HZ-AKC bestond uit de volgende configuratie:
First Class: 30 stoelen
Business Class: 31 stoelen
Economy Class: 183 stoelen
De First Class was leeg, de Business Class zoals gezegd 8 passagiers en de Economy Class zat ongeveer iets minder dan half vol.
Op tijd begon de pushback en werd de safety demonstration gehouden. Tijdens het taxiën volgde de ‘Dua-e-Safar’, een vers uit de Koran wat bescherming zal bieden tijdens de reis. De take-off was van baan 23R, dezelfde baan als waar we eerder op geland waren.
Filmpje
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bpnGJdPtfQo[/youtube]
Na de take-off kwam de crew langs met verse sapjes (zie menukaart) en enige tijd later volgde het eten, waarbij je kon kiezen uit 2 keuzes (zie menukaart).
Het eten was uitstekend. Na het eten kwam ik erachter dat er een camera onder het vliegtuig hing waarmee je naar beneden kon kijken. Volgens het inflight magazine moest er ook een camera in het neuswiel zitten, maar aangezien je geen tv mag kijken tijdens het opstijgen en landen had je daar weinig aan naar mijn mening.
Na een uurtje ongeveer begon de daling en er hing flink wat bewolking in de omgeving van Geneva. Om 16.15 landden we op baan 05:
Filmpje
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=awDmKGqhZoY[/youtube]
Een aangekomen bij gate C16 verlieten slechts 4 passagiers het toestel, inclusief wij zelf. De rest ging door naar Riyadh of Jeddah. Maar voor het uitstappen wilden we nog even langs de cockpit. In Manchester mocht het niet maar we bleven volhouden en nu mocht het wel even snel! De first officer vertelde dat ze de hele route deden van vlucht SV124, bestaande uit Manchester-Geneva-Riyadh-Jeddah. We bedankten de crew en verlieten het toestel.
Het vliegveld van Geneva is vrij saai, tenzij je van bizjets houdt. Ook het zicht vanuit de terminal is waardeloos omdat er overal gaas voor de ramen zit. Het vliegverkeer bestaat voornamelijk uit easyJet, SWISS en FlyBaboo en de gebruikelijke Europese luchtvaartmaatschappijen. Verder enkele airlines uit de VS en wat airlines uit het Midden-Oosten.
Rond kwart over zes gingen we naar gate A7L, waar onze vlucht naar Amsterdam zou vertrekken. De binnenkomende kist kwam te laat binnen en ook het instappen verliep chaotisch en langzaam dus vertrokken we met ruim 20 minuten vertraging richting Amsterdam. De kist in kwestie was de HB-JZM, een A319 van easyJet Switzerland. Take-off was van baan 05 gevolgd door een stuk rechtuit over het meer van Geneva.
Filmpje
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FkenLnVC3D4[/youtube]
De route ging via Basel, Luxembourg, Brussel en Rotterdam. De vliegtijd was zo’n 1 uur en 15 minuten. Al erg vroeg, nog ver van Nederland boven Belgie werd de daling al ingezet en vervolgens een nadering langs de Nederlandse kust om om 20.35 te landen op de Kaagbaan.
Filmpje
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1WYDjvZuRDc[/youtube]
Daarna ging het verder naar gate H2 en daar eindigde deze geweldige dag!
Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer. :giveup
Grtz,