Vandaag, vrijdag 22 mei, wordt een afwisselende dag. 's Morgens heel relaxed de rivier safari en 's avonds een avond safari met bush braai (=Afrikaans voor barbecue) in het KNP.
Om 6:30 lopen we naar het restaurant van Sefapane om nog rustig van het ontbijt te kunnen genieten zodat we om 7:15 met een busje van de lodge kunnen vertrekken voor de rivier safari op de Olifants River. Nee dit is geen schrijffout, dit is Afrikaans en is een dochtertaal uit het 17e-eeuwse Nederland wat nu nog gesproken wordt in grote delen van Zuid Afrika en Namibië. In Zuid Afrika is het de derde (na Zoeloe en Xhosa) van de elf officiële talen die er gesproken worden, als Nederlander moet je dus uitkijken wat je zegt. Zo, weten we dat ook weer.
Eenmaal aangekomen bij de boot
staat er een bord die niets aan duidelijkheid te wensen over laat.
Eenmaal op het bovendek aan boord wordt ons verzocht dat als we iets zien even op de vloer te stampen, roepen wat we zien en in welke richting.
Al snel was het boem boem crocodile one o'clock!
Tijdje later turend door een verrekijker zag ik een... HERON! ONE O'CLOCK!!!
Een lachsalvo was het gevolg, ze hadden hem begrepen.
Nijlpaarden zijn in het water een verhaal apart. Zodra je dichterbij komt verdwijnen ze onder water en als the leader of the gang het op zijn heupen krijgt maakt hij een schijnaanval. Je ziet in rap tempo een spoortje luchtbellen op je afkomen maar op een paar meter afstand stopt hij, de boot zit in iets dieper water dus kan hij er niet bij. Wonderbaarlijk snel zijn die bullen onder water. Zodra de boot voorbij is komen ze weer boven en maken dan een geluid alsof ze lachen, en gelijk hebben ze.
Langs de oevers zie je ook redelijk veel wild zoals bavianen, waterbokken en impala's, maar helaas zagen wij niet wat de laatste tijd veel werd gezien. Geen hyena's, geen jakhalzen, en ook de neushoorn liet het afweten. Jammer maar helaas, het blijkt wel dat je gewoon heel veel geluk moet hebben om bepaalde diersoorten te kunnen aanschouwen. Wel hebben we weer een flinke kudde olifanten gezien.
Ook aan deze tocht komt een einde en kunnen we de buffel afvinken van het big five lijstje, rest ons nog de neushoorn en de luipaard.
Tegen 12 uur zijn we weer terug op de lodge om even te relaxen. We zijn niet de enigen
Deze hagedis zat in een boom die voor onze rondavel (= een typisch Afrikaans huisje) stond, die wij op Sefapane Lodge gehuurd hadden.
Een van onze dochters was met vriend naar het zwembad gegaan waar ook de apen de boel weer 'onveilig' aan het maken waren. Blijft een raar idee, liggen bij een zwembad met wilde apen in de buurt... maar wel leuk.
Netjes op tijd vertrekken we met een ranger van het KNP voor de avond safari en de bush braai in het KNP. Direct na de ingang stopt hij, pakt zijn Winchester en gaat hem op zijn gemak staan laden. Ok, just in case want straks stappen we ook ergens in de bush uit en dat kan gevaarlijk zijn. Na de vraag wat we tot vandaag al gezien hebben, dan weet hij waar hij wel of niet voor moet stoppen. Roofvogels hadden we wel gezien maar alleen hoog in de lucht, dus stopt hij hier bij 2 gieren die elke avond in deze boom zitten om te pitten.
Na een tijdje rondrijden en veel olifanten, en bush burgers (impala's... remember?) gezien te hebben, gaan we een gravelpad in die alleen toegankelijk is voor rangers van het KNP. We rijden naar een drinkplaats waar altijd wel wat te beleven valt volgens de ranger. En hij kreeg gelijk...
Binnen een paar minuten had hij een flinke stofwolk gezien en vermoedde dat de giraffen plaats gingen maken voor een kudde buffels. En wat voor een kudde...
Ook werd duidelijk dat er een aantal verdacht veel een bepaalde richting uit bleven kijken dus werd de motor weer gestart en nog geen 100 meter verder...
Juist, leeuwen! Sorry voor de mindere kwaliteit van deze foto's maar het wordt heel snel en vroeg donker daar. De ranger zag aan de bewegingen van de leeuwen dat er aanval zat aan te komen maar dat hebben we helaas niet mee kunnen maken. Ten 1e werd het snel donker en ten 2e nemen ze daar flink de tijd voor. Hij zag het omdat de jongen apart werden gelegd en daar, ongeveer 20 meter rechts op de foto, moesten blijven. Uiteindelijk een klein stukje doorgereden en op een open plek, na een rondje te hebben gereden om te kijken of er wild in de schijnwerpers kwam, uitgestapt voor een drankje en een rokertje. Een gave belevenis als je weet dat er een stukje terug een jacht wordt voorbereid en jij daar buiten de bescherming van een safariwagen in het open veld staat, En het is donker, aarde donker. Maar goed, die ranger keek regelmatig met een zoeklicht en stond ook constant te luisteren met z'n winchester bij de hand, safety first.
Na de break weer terug naar de leeuwen met 2 extra zoeklichten die door 2 van ons werden vastgehouden maar helaas, ze waren nog niet van hun plaats gekomen. De ranger vond het wel jammer want hij zag dat het niet lang meer ging duren voor de aanval zou komen maar we moesten op tijd zijn bij de barbecue en waren al iets te laat.
De plaats waar de braai was, was niet ver van de drinkplaats. Daar aangekomen bleek dat het personeel van onze lodge was met ook daar een ranger voor hun veiligheid. 'Onze' ranger vertelde in het kort aan de ander wat we gezien hadden en het was ook voor hem duidelijk om extra alert te zijn. Na wat tekst en uitleg van het personeel wat de bedoeling was, en van de rangers voor het geval dat… gingen we tafelen. Om privacy redenen van anderen… geen foto's, wel deze van het kampvuurtje.
Op een gegeven moment hoorden we een olifant flink trompetteren en die was niet ver weg. Een van de rangers was niet meer te zien, ze hadden de olifant al eerder gehoord en hij was op onderzoek uit. Je moet maar durven... Even later was hij terug, de olifant had waarschijnlijk door dat de leeuwen de aanval hadden ingezet en laten dan aan de leeuwen weten NIET hun kant op te komen. Het zal wel, bang ben ik absoluut niet maar spannend is het wel. De enige bescherming die we hebben zijn een paar boomstammen die de barbecueplaats markeren, dicht struikgewas, de nabijheid van de safariwagen die het toegangspad naar de plaats afsluit en de 2 gewapende rangers. Eet smakelijk.
Nu begrijp ik opeens waarom we vooraf een overeenkomst hebben moeten tekenen dat we dit op eigen risico deden. Geen paniek en vooral geen probleem, olifant waarschuwt een paar leeuwen, leeuwen hebben trek in buffel en wij in de braai. Van paniek is trouwens geen moment sprake geweest maar wel een ervaring rijker en onder het genot van heerlijk eten en een lekker drankje. Dat beleef je dan op een plaats die je alleen op Nat. Geo. Channel of Animal Planet ziet. Super!
Na de braai zijn we nog naar de plaats gereden waar de leeuwen en hun welpjes waren maar helaas waren ze niet meer te zien. Hun schranspartij was voor ons buiten het zichtveld.
De volgende ochtend weer vroeg op, we hebben een kwartier de tijd om te ontbijten want het restaurant gaat om 6:30 open en het vertrek staat gepland op 6:45. Vandaag geen wild maar in plaats daarvan gaan we de bergen in. om precies te zijn de Drakensbergen. Niet de hoogste, dat is de Kilimanjaro in Tanzania, maar wel de langste bergketen van heel Afrika.
Dit gebergte herbergt waanzinnig mooie uitzichten zoals hier in de Blyde River Canyon.
Of hier bij de Lisbon Falls.
En anders hier bij de Potholes.
Overige 'bekende' panorama views die wij gezien hebben zijn de Drie Rondavels en Gods Window. Beiden heb ik foto's van maar niet mooi genoeg om te tonen vanwege verkeerd zonlicht.
Veel prachtige dingen gezien en veel kilometers gereden, lekker relaxed maar voor deze dag houd ik het hier kort. Moet voor jullie ook nog een beetje te pruimen zijn...
Zondag 24 mei, vandaag zijn we 25 jaar getrouwd en zouden we volgens ons schema een rustdag hebben. Wij denken daar zelf anders over dus hadden we kort na aankomst daar een morning bushwalk gereserveerd. Nu het dan toch onze trouwdag is, even een dankwoord aan mijn dochters. Ze hadden nl. vanuit Nederland al geregeld dat er voor ons bij aankomst iets klaar stond in onze rondavel.
Leuk gebaar en je moet er maar opkomen. Thanks girls!
Het is donker, 5:30 en erg koud als we vertrekken met 2 rangers in een open wagen naar het KNP rijden. Bij de gate weer hetzelfde ritueel, wapens laden en gaan...
Na 40 minuten stoppen we op een plaats waar alleen rangers mogen komen en stappen we uit, time to defrost. Het is nog schemerig als we instructies krijgen:
- Allemaal in een rij lopen en niet naast elkaar, wij (de rangers) lopen voorop.
- Kijk niet waar je loopt maar kijk goed rond en wees alert op grote dieren. Wij zien ook niet alles.
- Zie je iets, dan zachtjes maar kort fluiten.
- Liefst niet praten, fluisteren mag maar doe het kort.
- Komen we in een gevaarlijke situatie, volg precies en direct onze instructies op die we dan geven.
- In die situatie NOOIT één van ons van schrik vastpakken, wij hebben ruimte nodig om te schieten als dat nodig is.
- Dan hebben we nog 2 vrijwilligers nodig die de 2 rugtassen dragen met het ontbijt... Fred, Theo? Uhmmm ja natuurlijk.
Daar gaan we dan, lopend door het KNP waar achter elk bosje een buffel, olifant, neushoorn of wat al niet meer kan staan. Spannend maar het eerste half uur zien we niets buiten een zooitje mieren om die het op termieten gemunt hebben. Een aardig verhaal krijgen we te horen en oh ja, als ze je bijten dan heb je daar maar een minuut of 10 vreselijke pijn van maar daarna gaat het wel weer. Mooi, zullen we doorlopen?
Na een half uur lopen...
Afstand is ongeveer 25 meter maar hij ziet ons niet (ze hebben een zeer beperkt zichtveld), ruikt ons niet (het is nagenoeg windstil) maar ondanks dat we erg stil zijn gaan z'n oren ineens wijd uit staan. Hij heeft ons gehoord en weet nu waar we zijn, voor de zekerheid lopen we iets terug om met een boog om hem heen en verder te lopen.
Telkens als er iets interessants te zien is krijgen we van een van de rangers uitleg en de ander loopt even iets door om de omgeving te verkennen. We krijgen uitleg over de verschillende sporen die we zien van hyena's, jakhalzen, neushoorn (witte of zwarte), olifantenpoep (van een mannetje of vrouwtje), enz. Erg interessant. Dan staat opeens de ander te gebaren dat we moeten komen, hij staat net over een heuveltje te kijken naar een buffel.
We moeten echt stil zijn en stil blijven staan want een buffel alleen kent maar één soort verdediging en dat is aanvallen. Hij vertrouwt het blijkbaar en loopt weg, wij ook maar wel de andere kant op en gaan lunchen.
Na de lunch gaan we verder maar opeens stoppen we en krijgen we te horen en te zien waarom we in een rij moeten lopen, de Golden Orb Spider.
Deze creaturen kunnen een heel groot maar vooral erg sterk web maken, de draden zijn bijna even sterk als Kevlar. Dit schijnt een jong vrouwtje te zijn want ze is al zo'n 7 cm. en zal nog doorgroeien naar ongeveer 20. Mannetjes worden niet groter dan 5 cm.
We gaan verder en hopen toch wat meer wild te zien dan die ene olifant en buffel. Plotseling stoppen de heren en gaan druk overleggen, wijzen, turen, luisteren...
Wij horen niets en zien niets maar moeten zo stil mogelijk volgen totdat ze abrupt stilstaan en we het geluid van krakend hout horen niet ver bij ons vandaan. Er wordt met de vinger een stilte gebaar gemaakt en NIET fotograferen! Iets verderop zie ik dat een boompje wild heen en weer staat te zwiepen door iets wat op een buffel lijkt. Het IS een buffel en hij is alleen, we krijgen de opdracht direct om te keren en heel zachtjes dezelfde weg terug te lopen. De rangers volgen achteruit lopend en houden hem in de gaten met hun geweren in de aanslag. Op veilige afstand krijgen we uitleg over de situatie. Ook deze buffel was alleen EN gek, anders gaat hij niet een boompje staan mollen. Als hij ons had opgemerkt was hij gegarandeerd in de aanval gegaan en was er voor de rangers maar 1 oplossing... gelukkig niet mee hoeven te maken.
Ook komen we nogmaals een olifant tegen die, net zoals die buffel, weer dichterbij was dan verwacht. Met een wijde boog om hem heen gelopen in de hoop nog iets anders tegen te komen. Maar helaas, geen neushoorn, leeuw of luipaard.
Na zo'n 3,5 uur en 7,5 km (volgens GPS) in het KNP te hebben gelopen komen we weer veilig bij de safariwagen aan en kan de adrenaline toevoer stoppen. Ondertussen is de temperatuur opgelopen van 10 naar 27 graden en dat terwijl het daar winter is.
Nadat we terug op Sefapane waren werden niet veel later de door ons gehuurde auto's gebracht, 2x een Hyundai Atos. Niet mijn keuze maar er was niets anders meer. Even wat eten en natuurlijk gaan we nu zelf het KNP in. Is even wennen want links rijden doe ik niet dagelijks.
Het enige dat verder vermeldenswaardig is, is wat er gebeurde na het nemen van deze plaat.
Ik had gemerkt dat de rangers die achter het stuur zaten bij zo'n situatie, stilstaan recht of schuin voor een stuk wild, altijd de auto OF in de 1e versnelling of in z'n achteruit hadden staan. Ik stond recht voor die olifant (ca. 4 meter) dus stond hij in z'n één. Maakt dat ding ineens een schijnaanval... WOWWWWW GOGOGO!!! Zo'n 7 tonner met slurf is best snel, scheelde niet veel of we hadden een deukje. Verder was het een rustig dagje...
Maandag 25 mei, de laatste dag van ons officiële programma. De hele dag zijn we op pad en gaan richting Tzaneen en omgeving. We bezoeken eerst The Coach House, een 5 sterren hotel, met een noga fabriekje en een formidabel uitzicht op de Letsitele Vallei.
Hier doen we gelijk maar een bakkie. Daarna bezoeken we een krokodillenfarm.
Hier worden krokodillen gefokt voor o.a. het KNP, leer, voedselproductie (alleen een deel van de staart is eetbaar) en het restant gaat als voedsel terug naar de krokodillen die daar zijn. Er wordt het een en ander verteld over deze reptielen en de beste man haalt het in z’n harses om gewoon gewapend met een stok tussen deze beestjes te gaan lopen.
Na wat stukken krokodil gevoerd te hebben zijn wij aan de beurt. Nee, niet als voedsel maar we mogen met ze spelen. We mogen op een brug gaan staan en krijgen een stok met een stuk touw er aan waaraan een flinke kippenpoot gebonden wordt. Dan is het de kunst om de krokodillen zo hoog mogelijk uit het water te krijgen.
Best wel een lachwekkende waarschuwing.
Na de krokodillen gaan we naar de Magoebaskloof waar een waterval is, mooi maar niet indrukwekkend. Hop en door naar een theeplantage die al 5 jaar niet meer in gebruik is door allerlei perikelen tussen de staat en de Engelse en Chinese eigenaren. Hier gaan we lunchen en hebben een fenomenaal uitzicht.
Na de lunch brengen we een bezoek aan een 6000 jaar oude Baobab boom.
Deze boom is zo groot dat hij niet in 1 shot te vangen valt. Grappig is dat er een bar IN de boom is. Om een idee te krijgen hoe groot deze boom is, klik op de volgende link en bekijk de wisselende afbeelding rechtsboven.
http://www.bigbaobab.co.za/
Na deze boom gezien te hebben wordt het tijd om weer terug te gaan naar de lodge en om dit deel af te sluiten.
Derde en laatste deel volgt a.s.a.p.
Ik hoop dat het nog interessant is voor jullie en dat het niet te langdradig of eentonig is.