Laatste deel...
Vandaag (dinsdag 26 mei) wordt ik spontaan vroeg wakker, verder slapen lukt niet dus dan maar naar buiten en uiteraard de camera mee.
Lekker uitslapen kon toch al niet want vandaag gaan we met de auto's naar een andere gate die 145 km zuidelijker ligt, de Orpen gate. Vandaar gaan we door het KNP terug naar 'onze' Phalaborwa gate wat via het park een afstand is van 170 km. Maximum snelheid in het Kruger Park is 50 km/h dus zonder stoppen wordt dat een rit van 3,5 uur door het KNP.
Het eerste stuk van 145 km zit ik achter het stuur en bij de eerste doorgang van de Orpen gate wissel ik met mijn aanstaande schoonzoon. Wel in het KNP maar nog niet door de gate zie ik links op flinke afstand iets lopen en schreeuw STOP! LUIPAARD!!!
Iedereen raakt in vervoering en een enorme hoeveelheid foto's worden genomen, deze kans krijg je zelden. Ook in de auto achter ons waar mijn andere dochter zit, zitten ze te stuiteren van geluk. Ons geluk wordt nog groter als er een tweede zichtbaar wordt.
Bijna gek van blijdschap zien we ze dichterbij komen maar dan zie ik ook dat we ons vergissen, dit zijn geen luipaarden maar jachtluipaarden! Ook wel de cheeta genoemd.
Hier zitten ze op een soort dijkje op maar een meter of 5 afstand van ons. GAAF!!!
Later horen we dat deze nog zeldzamer zijn om tegen te komen en wij zien er dan nog eens 2 tegelijk ook, heel uniek! Aardig om te weten, deze poesjes kunnen 120 km/h lopen.
De cheeta's verdwijnen na een tijdje achter het dijkje en komen niet meer terug. Ruim een uur lang komen we bijna niets tegen tot we een kudde wildebeesten (gnoes), een paar impala's een paar zwijnen (Pumba's ) tegenkomen.
Verder lijkt het wel uitgestorven, het wordt steeds duidelijker dat je gewoon veel geluk moet hebben wil je groot wild tegenkomen of ontdekken. Vooral de big five is moeilijk. Na verloop van tijd wordt er door een tegenligger gebaard dat we moeten stoppen. De man vertelde dat ongeveer 10 km terug (waar hij vandaan kwam) een leeuw onder een boom ligt. Mooi! En jawel, daar ligt hij maar niet echt dicht bij de weg.
Nog even een stop gemaakt bij een restcamp om dan toch maar richting de Phalaborwa gate te gaan want de tijd begint te dringen. Om 17:30 gaat hij dicht en als je daarna eruit wilt mag je een pittige boete betalen. Om 17:20 staan we daar en zoals gebruikelijk worden we afgemeld en de auto gecontroleerd.
Zoals elke dag stappen we tussen 21 en 22:00 uur onder de klamboe, moe maar voldaan en morgen vroeg weer op.
Ook vandaag (27 mei) gaan we het KNP in maar mijn vrouw en ik gaan de hele dag in een restcamp (Letaba) vertoeven en van daaruit gaan onze meiden, met hun vrienden, hun eigen gang met de auto's door het KNP.
Lekker relaxed genieten van dit uitzicht
waar regelmatig een kudde olifanten, impala's, giraffen, enz voorbij komt schuifelen.
De meiden hebben geluk, wat wij niet zagen kwamen zei wel tegen... neushoorns!
De volgende morgen gaan we om 7 uur op pad voor de laatste excursie, ook gaan 3 van de 4 Nederlandse stagiaires van onze lodge mee . We gaan naar Hoedspruit naar het Moholoholo Rehabilitation Center. Daar worden gewonde dieren heen gebracht uit de wildparken en na volledig herstel weer terug gezet. Maaaarrrrr alleen dieren die door toedoen van de mens gewond zijn geraakt. Een aantal dieren worden niet teruggezet en blijven daar voor educatieve doeleinden. Bij aankomst krijgen we een flinke introductie over hun verleden, toekomst en doeleinden, het klimaat in relatie met trekvogels, dia's en filmfragmenten. Zo, en nu het park in...
De volgende serie foto's zijn dus van dieren/vogels die tijdelijk NIET in vrijheid leven.
Een gier
Goed dat er een hek tussen zit.
Luipaard, hebben we hem toch nog gezien alleen jammer genoeg niet in het wild.
Jakhals (Wilde hond)
Hyena
Een jonge neushoorn. Met het bosbokje achter de neushoorn is niets mis mee, hij stond net op vandaar de ongebruikelijke houding.
Een Bateleur Arend
Na dit rehab. centrum gaan we lunchen en vervolgens naar een gelijksoortig centrum maar dan voor reptielen het Khamai Reptile Park.
Black Mamba's, snelste slang ter wereld en zeer giftig.
Green Mamba, ook zeer giftig.
En de Groene Leguaan
Verder hebben we nog tientallen slangen gezien, een krokodil en nog wat lopend of kruipend gespuis op het gebied van reptielen.
En zo komen we bij de laatste dag, de dag dat we helaas alweer moeten vertrekken.
Omdat we pas laat van Sefapane Lodge weg zullen gaan hebben we alle tijd om de koffers in te pakken en nog lekker rustig van de zon te genieten. Nou ja rustig...
Daar zijn ze weer en zoals je ziet zijn ze niet bang uitgevallen.
Het is 17:00 uur dus tijd om naar de receptie te gaan en de sleutels in te leveren.
Daar staan de stagiaires om ons uit te zwaaien en een goede reis te wensen.
Kwart over vijf worden we door een van hun naar het vliegveld gebracht waar we gelijk inchecken en 10 minuten later al gaan boarden.
Dit lijkt allemaal erg krap gegaan maar dit vliegveld is zelfs nog kleiner dan EHLE dus geen probleem.
Na een vlucht van iets meer dan een uur zijn we even voor 19:00 op Johannesburg waar we ons moeten vermaken tot 22:45 om te boarden.
22:40 Komen we bij gate A7/A8 aan
Keurig op tijd (23:35) verlaten we Johannesburg en eenmaal op hoogte probeer ik te slapen. Gaat niet echt lukken en midden in de nacht wordt ook nog een vrouw onwel. Gelukkig is er een dokter aan boord die haar snel weer terug in de realiteit breng wat een onverhoopte tussenlanding scheelt. Gelukkig voor haar maar ook voor mij, ik val zowaar in slaap.
Het is 7 uur als ik allang weer wakker ben en dit voor me ziet.
Dan zijn we hier
waar we het Afrikaanse continent boven Libië gaan verlaten en de Middellandse zee over gaan steken richting Sicilië. Daarna is het min of meer een rechte lijn richting Luxemburg en vlak voor Brussel gaan we dalen om via HELEN A1 naar 06 te gaan.
De Haringvlietdam met rechtsonder nog een stukje Hellevoetsluis.
Hoek van Holland en de Stormvloedkering.
Voor wat het waard is...
10:10 Worden de wielen aan de grond gezet en moeten naar D47. Bij het naderen van de gate druk ik per ongeluk af en wat zie ik achteraf...
daar is net een stukje van de Transavia 'DelfSail' logojet te zien, ook voor wat het waard is.
Om 12:45 gaat de sleutel de voordeur in en zijn we weer thuis.
Terugkijkend hebben we een waanzinnige vakantie gehad die al heel lang op ons verlanglijstje stond. Wat we gezien hebben hadden we vooraf alleen maar gehoopt. Mede dankzij ons verblijf (Sefapane Lodge) is deze droomreis een groot succes geworden. De ligging is erg gunstig (een paar minuten bij een gate vandaan), het eten is goed, de rondavels zijn goed en schoon, vriendelijk personeel (ook de 4 NL stagiaires!), de tourguides zijn goed en niet te vergeten de tuin waar de rondavels staan is prachtig en goed onderhouden. Kortom, een aanrader!!!
Het is een flink varslag geworden maar als je veel beleefd valt er veel te schrijven en te laten zien, ik hoop dan ook dat het jullie een beetje heeft kunnen boeien.
Dank voor de aandacht!